تلاطمات بازار خودرو چطور در ۳ سال اخیر مدیریت شد؟

تلاطمات بازار خودرو چطور در ۳ سال اخیر مدیریت شد؟
دولت سیزدهم با افزایش تولید و عرضه در سامانه یکپارچه، بازار خودرو که در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ دچار تلاطم بود را به آرامش رساند.
کد خبر : ۱۶۴۷۲۵

به گزارش ایبنا، در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شاهد تلاطمات شدید در بازار خودرو کشور بودیم، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور شهید برای بهبود وضعیت خودروی سواری کشور، وضعیت تولید و عرضه خودرو تغییر کرد.

 

در یکی از بند‌های دستورالعمل ۸ ماده ای، رئیس جمهور خواستار افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد؛ بنابراین با اقداماتی که وزارت صمت در دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه خودرو انجام داد رشد تولید خودرو رقم خورد.

 

مروری بر وضعیت تولید خودرو نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه در سال بوده بطوریکه در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو و در سال ۱۴۰۰ نیز در مجموع ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما به دنبال ابلاغ دستور رئیس جمهور برای افزایش تولید خودرو اقدامات وزیر صمت وقت برای افزایش تولید خودرو آغاز شد و در نتیجه در سال ۱۴۰۱ تولید انواع خودرو به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ نیز به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

 

همچنین وزارت صمت در ادامه اقداماتی را برای ساماندهی عرضه خودرو آغاز کرد و در اواسط اردیبهشت ۱۴۰۱ سیدرضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت سامانه‌ای برای فروش و عرضه خودرو ایجاد کرد.

 

هدف از ایجاد این سامانه، شفاف سازی روند عرضه خودرو و فروش خودرو‌ها عنوان و مقرر شد تا در راستای شفاف سازی عرضه خودرو، همه خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه نسبت به عرضه و فروش خودرو اقدام کنند و هر گونه عرضه خودرو از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام شود.

 

در ابتدا نیز عرضه خودرو در چند مرحله از طریق قرعه کشی انجام شد، اما با توجه به اینکه این شیوه چندان رضایت بخش نبود و بسیاری از متقاضیان موفق به خرید خودرو نمی‌شدند وزیر صمت وقت در اواسط سال ۱۴۰۱ وعده حذف قرعه کشی خودرو را داد و با اقدامات لازم برای رشد تولید خودرو این وعده در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ محقق شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به شیوه قرعه کشی به عرضه خودرو در به شیوه نوبت دهی تغییر کرد.

 

به این شکل که در هر دوره از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تمام خودروسازان خودرو‌های خود را عرضه می‌کردند و متقاضیان نیز اقدام به ثبت نام می‌کردند، اما در این روش به جای قرعه کشی تمام متقاضیان در نوبت تحویل خودرو قرار می‌گرفتند و خودروساز نیز مکلف می‌شد تا خودروی ثبت نامی را به متقاضیان تحویل دهد.

 

این شیوه عرضه در ۲ مرحله انجام شد، اما بعد از رفتن فاطمی امین از وزارت صمت و روی کارآمدن علی آبادی در این وزارتخانه این شیوه عرضه خودرو نیز متوقف شد.

 

اما با توجه به تعهداتی که برای خودروسازان ایجاد ش خودروسازان تعدادی زیادی از خودرو‌های ثبت نامی به متقاضیان را تحویل دادند و اکنون نیز در حال عمل به سایر تعهداتشان هستند.

 

لازم به ذکر است، این شیوه عرضه خودرو اثرات مثبتی در بازار خودرو داشت و این اثرات هنوز هم ادامه دارد، زیرا با قرار گرفتن متقاضیان واقعی در نوبت تحویل خودرو دیگر نیازی به مراجعه متقاضیان برای خرید به بازار نبود و لذا رشد شدید قیمت خودرو در بازار بخصوص در ماه‌های ابتدایی اجرای طرح متوقف شد.

 

در مجموع با توجه به سیاست‌هایی که وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو کشور طی سه سال اخیر دنبال کرد، هم رشد قیمت خودرو متوقف شد و هم از افزایش شدید قیمت خودرو جلوگیری شد.

 

به تازگی نیز عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری نکنن، زیرا متضرر می‌شوند.

 

به گفته وی، به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که خودروسازان باید وام بدهند و خودروهایشان را به‌صورت قسطی بفروشند تا مردم خودرو خریداری کنند.

 

بنابراین با وجود اینکه مشکلات ناشی از تحریم‌های صنعت خودرو در سال ۹۷ کماکان ادامه دارد، اما با همتی که مسئولان در این دولت داشتند از سد‌های بزرگ عبور کردند و بازار خودروی کشور را بعد از تلاطمات شدید به آرامش رساندند.

ارسال‌ نظر